06-12800666 info@nicoadvies.nl

“Zwemles ouders”

Ouders zijn tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met ons werk als zwemonderwijzer. Bij ieder leskind krijgen we ook te maken met de ouders. Die betalen de zwemlessen en zijn daardoor vaak actief meekijkend publiek. Voor veel ouders is het een stevige financiële investering. Enerzijds willen ze graag dat hun kind leert zwemmen en anderzijds wordt het door veel ouders als gedoe ervaren. In een zwembad is het warm en plakkerig vochtig. Omkleden, zwemmen en dan weer omkleden. En het duurt lang voordat kinderen een diploma hebben. Er zitten periodes in het traject dat ze geen vorderingen lijken te maken en de lesgroepen zitten propvol. Ouders vragen zich af of hun kind voldoende gezien wordt en de docent is lastig bereikbaar dus met vragen kunnen ze voor hun gevoel slecht terecht.

 

Onze rol als zwemonderwijzer

Behalve zwemles geven hebben we tegenwoordig veel meer taken als docent. De meeste kinderen zijn piepjong als ze op zwemles komen. Ze gaan net naar school dus zitten in een zeer intensieve fase van hun leventje met veel spannende veranderingen. We moeten dus ook pedagogisch snappen wat er in die kinderen omgaat en hen optimaal begeleiden in die spannende fase. Ouders verwachten wonderen van ons. Terwijl deze periode ook vaak de fase is waarin kinderen voorsprong laten zien of blijft dat ze juist moeite hebben met het aanleren van motorische vaardigheden. Leren zwemmen kost tijd en geduld een dat hebben niet alle ouders. Dat het een leerproces is met vallen en opstaan en hun kind dat soms echt heel moeilijk vindt hebben ouders niet altijd oog voor. Onze groepen zitten propvol want de meeste baden zijn commerciële exploitaties dus het moet wel rendabel zijn. De kinderen worden individueel beoordeeld dus als ze zover zijn schuiven ze door naar het volgende niveau. We houden het leerlingvolgsysteem bij omdat dit bij de service naar de ouders hoort. Er is regelmatig kijkles zodat ouders op de zwemzaal meekijken en vragen mogen stellen en ook als er vragen tussendoor zijn hebben de meesten van ons zelf contact met de ouders. Via de telefoon, mail of persoonlijk.

Dat vraagt van ons veel vaardigheden en competenties. 

Vriendelijk en gastvrij zijn

Van zwemdocenten wordt verwacht dat ze vriendelijk en gastvrij zijn zodat ouders tevreden zijn en kinderen met plezier naar de les komen. De ouders van tegenwoordig zijn mondig en assertief. Ze stellen veel en vaak vragen en verwachten van ons altijd een antwoord. In alle zwembaden is een protocol voor klachten. Ik heb gemekrt dat veel collega’s het contact met ouders heel lastig vinden. Wat kan je wel en niet zeggen, wanneer heb je waarover contact en hoe geven we feedback. Voor ons werk is het stellen van vragen ook belangrijk, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van de kinderen op school. Het contact met ouders goed managen is lastig en voor velen onwennig. Het maakt ons soms onzeker terwijl we prima lesgevers zijn met heel veel ervaring alleen doordat het contact soms stroef verloopt voelen we ons niet competent.

Ik heb veel kennis door mijn horeca opleiding en jarenlang ervaring opgedaan in commerciele functies in het berdijfsleven. Omdat ik ook zwemdocent ben kan ik mij goed inleven in het spanningsveld op de werkvloer gedurende de zwemlessen. Propvolle groepen, lessen starten snel achter elkaar, leerlingen doorschuiven zodra ze daaraan toe zijn en zelf het leerlingvolgsysteem bijhouden. Een enorme klus en niet altijd een gemakkelijke. 

Het belang van les en blijven zwemmen.

Zwemles is een commercieel product dat voor zwembaden veel geld oplevert. Tegelijkertijd willen we graag dat alle kinderen met plezier naar de les komen en het traject helemaal afmaken, dan pas zijn ze echt zwemveilig. Gedurende het lestraject spelen ouders een enorm belangrijke rol dus goed contact met hen is essentieel voor een succesvol traject. Lekker veel samen oefenen helpt enorm en na het afronden van het traject is regelmatig blijven zwemmen belangrijk om de vaardigheden niet te verleren. Nu kiezen ouders vaak een bad in de buurt en een dag die hen goed uitkomt. Helaas verdiepen ze zich niet goed in de methode die een aanbieder hanteert. Door zich van tevoren onvoldoende te oriënteren ontstaan op een later moment regelmatig “problemen”. De werkelijkheid en de verwachtingen van ouders komen niet overeen en dat doet de sfeer geen goed. Het is dus van groot belang dat zwembaden transparant zijn over hun zwemlessysteem. Hoe wordt er les gegeven en waarom op die manier? Wat mogen ouders verwachten en wat wordt er van ouders verwacht? Als docenten zich vaardig voelen in het contact met ouders en rondom de zwemles samenwerken met de ouders komt dat de voortgang ten goede en maken meer kinderen het hele traject af. 

Blogs schrijven, opleiden en examineren.

Omdat ik zwemvaardigheid zo belangrijk vind ben ik examinator Nationale Zwemdiploma’s, gedelegeerde en gelicenceerd CE3 en CE4 examinator bij de Nationale Raad Zwemveiligheid. Ik mag zwemdocenten opleiden en dat geeft veel voldoening. Nieuwe enthousiaste studenten ons prachtige vak leren is gaaf. Door het schrijven van blogs deel ik mijn ervaring met de branche. We kunnen in de zwembaden met ons mooie vak nog zo veel leren van bijvoorbeeld de horeca. Mijn blogs worden vaak geplaatst door ZBB en de NRZ.