06-12800666 info@nicoadvies.nl

Zwemles ouders

Ouders zijn tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met ons werk als zwemonderwijzer. Bij ieder leskind krijgen we ook te maken met de ouders. Voor veel ouders is het een stevige financiële investering. Enerzijds willen ze graag dat hun kind leert zwemmen en anderzijds wordt zwemles als gedoe ervaren. In een zwembad is het warm, plakkerig en vochtig. Het duurt soms lang voordat kinderen een diploma hebben. Er zitten periodes in het traject dat ze geen vorderingen lijken te maken en de lesgroepen zitten propvol. Ouders vragen zich af of hun kind voldoende gezien wordt en de docent is lastig bereikbaar als ze vragen hebben.

 

 

Onze rol als zwemonderwijzer

Behalve zwemles geven hebben we tegenwoordig veel meer taken als docent. We moeten verstand hebben van pedagogiek. De meeste kinderen zijn piepjong als ze op zwemles komen. Ze gaan net naar school en zitten in een zeer intensieve fase van hun leventje met veel spannende veranderingen. Leren zwemmen kost tijd en geduld en dat hebben niet alle ouders. Dat het een leerproces is met vallen en opstaan en hun kind dat soms heel moeilijk vindt, daar hebben ouders niet altijd begrip voor. Relatie management is dus ook belangrijk. In veel baden worden de kinderen individueel doorgeschoven als ze zover zijn dus we moeten besluitvaardig kunnen handelen. We houden het leerlingvolgsysteem bij als service naar de ouders en er is regelmatig kijkles. Velen van ons onderhouden zelf contact met de ouders via de telefoon, mail of persoonlijk. Dat vraagt van ons veel vaardigheden en competenties.

 

 

Vriendelijk zijn en gastvrij gedrag

Door je werkgever wordt verwacht dat je vriendelijk en gastvrij bent zodat ouders tevreden zijn en kinderen met plezier naar de les komen. De ouders van tegenwoordig zijn mondig en assertief. Ze stellen veel en vaak vragen en verwachten van ons altijd een antwoord. Dat vinden veel collega’s best lastig. Wat kan je wel en niet zeggen, wanneer heb je contact hoe geef je tactisch en waardevol feedback op de prestaties van het kind. Voor ons werk is het stellen van vragen heel belangrijk, bijvoorbeeld over het gedrag en de ontwikkeling van de kinderen thuis en op school. Het contact met ouders dan goed vormgeven is best lastig. Het maakt ons soms onzeker terwijl we prima lesgevers zijn met heel veel ervaring alleen doordat het contact soms stroef verloopt voelen we ons niet vaardig.

Door mijn horeca opleiding en jarenlange ervaring in commerciële functies in het bedrijfsleven heb ik veel kennis opgedaan die ik graag deel met collega zwemonderwijzers. Omdat ik ook nog actief ben als zwemdocent kan ik mij goed inleven in het spanningsveld op de werkvloer gedurende de zwemlessen.

 

 

Het belang van zwemles en blijven zwemmen

Zwemles is een commercieel product dat voor zwembaden veel geld oplevert. Tegelijkertijd willen we graag dat alle kinderen met plezier naar de les komen en het traject helemaal afmaken, dan zijn ze pas echt zwemveilig. Gedurende het lestraject spelen ouders een enorm belangrijke rol dus goed contact met hen is essentieel voor een succesvol traject. Lekker veel samen oefenen helpt enorm en na het afronden van het traject is regelmatig blijven zwemmen belangrijk om de vaardigheden niet te verleren. Nu kiezen ouders vaak een bad in de buurt en een dag die hen goed uitkomt. Helaas verdiepen ze zich niet altijd goed in de methode die een aanbieder hanteert. Door zich van tevoren onvoldoende te oriënteren ontstaat op een later moment regelmatig miscommunicatie. De werkelijkheid en de verwachtingen van ouders komen niet overeen en dat doet de sfeer geen goed. Het is dus van groot belang dat zwembaden transparant zijn over hun zwemlessysteem. Hoe wordt er les gegeven en waarom op die manier? Wat mogen ouders verwachten en wat wordt er van ouders verwacht? Als docenten zich vaardig voelen in het contact met ouders en rondom de zwemles samenwerken met de ouders komt dat de voortgang ten goede en maken meer kinderen het hele traject af. 

Blogs, branchedagen, opleiden en examineren

Zwemvaardigheid vind ik onwijs belangrijk. Leren zwemmen moet voor iedereen mogelijk zijn. De route kan verschillen maar in mijn ideale wereld is iedereen zwemvaardig en blijft regelmatig zwemmen om de vaardigheden niet kwijt te raken.

Tijdens branchedagen van de NRZ en de ZBB vind je mij steevast als deelnemer en geef ik regelmatig workshops. Ik ben betrokken bij verschillende projecten in de branche en alles wat over zwemvaardig zijn en blijven gaat volg ik op de voet.

Voor de Nationale Raad Zwemveiligheid ben ik actief in verschillende rollen; als gedelegeerde, stagebegeleider voor de opleiding zwemonderwijzer, juryvoorzitter en examinator CE2, CE3 en CE4 .  Nieuwe enthousiaste studenten ons prachtige vak leren is gaaf. Door het schrijven van blogs deel ik graag mijn kennis en ervaring met de branche. Mijn blogs worden vaak geplaatst door ZBB en de NRZ.