In mijn blogs komen uiteenlopende onderwerpen aan bod met één centraal thema namelijk relatiemanagement met ouders rondom de zwemlessen. Ik deel mijn ervaringen en geef tips voor docenten en zwemlesteams.
Heb vertrouwen en durf los te laten
Als ik ouders spreek in baden waar ze niet bij de lessen mogen kijken, ervaar ik twijfel bij hen over of het wel veilig is om nu naar zwemles te gaan. Laatst had ik een moeder aan de telefoon die letterlijk zegt dat ze het ‘nu niet veilig vindt...
Zo houd je jouw zwemouders betrokken in coronatijd
Nu de zomervakantie in het hele land voorbij is, probeert iedereen in de branche weer een ritme te vinden met de zwemlessen. Maar door de coronamaatregelen valt dat niet mee. In de zwembaden gelden aparte route’s voor het brengen en ophalen van de...
Welkom! Wij zijn blij dat je er bent
Gelukkig stoppen al veel zwembaden energie in het welkom heten van nieuwe leskinderen. Vergeet daarbij dan vooral niet de ouders die je er ‘gratis’ bijkrijgt. Ouders spelen namelijk een belangrijke rol in het succes van het zwemlestraject. We...
Weer naar zwemles: zo zorg je voor een ‘zachte landing’
Geheel onverwacht kwam het bericht dat zwembaden vanaf 11 mei weer open mochten. Gelukkig lag er een paar dagen daarvoor een protocol waarmee de baden aan de slag konden. Het blijkt maar weer dat wij een actief en praktisch volk zijn, want in de...
Zoals verwacht loopt alles anders
In februari heb ik ‘Zoals verwacht loopt alles anders’ van Berthold Gunster gelezen. Problemen die we ervaren, ontstaan volgens hem als de feitelijke werkelijkheid niet overeenkomt met onze verwachtingen. Iedereen heeft onbewust verwachtingen over...
De waarde van (zwem)les
In het AD las ik over een onderzoek naar zelfoverschatting op de piste. Het blijkt dat zo’n 95% van de Nederlandse mannen en 61% van de Nederlandse vrouwen zichzelf enorm overschat. Je moet immers niet alleen ‘naar beneden komen’. Ook houding,...
Situationeel leidinggeven aan ouders: vind de juiste match…
Het gedrag van ouders was laatst weer volop in het nieuws. Weliswaar in de context van schooladviezen in het basisonderwijs, maar ik voel hier toch sterk de parallel naar ons vak als lesgever. Ouders zijn een bepalende factor in ons werk. Ik heb...
Zo zorg je voor tevreden kinderen en ouders
Als iemand presteert wat men verwacht, is iedereen tevreden. Dit geldt ook voor zwemles. Als een kind vordert zoals verwacht, heb je tevreden kinderen én ouders. En dat is natuurlijk wat wij willen. Tevreden ouders en kinderen zijn ambassadeurs...
Kijkles: yes! of stress?
Het valt mij op dat veel collega’s niet blij worden van de kijklessen. De meeste lesgevers kunnen niet precies uitleggen wat ze er zo vervelend aan vinden. Ze zijn gewoon altijd blij dat die week weer voorbij is en men weer ‘gewoon’ kan gaan...
“de kracht van klagende ouders”
Op vakantie las ik het boek ‘De kracht van klagende ouders’, geschreven door Ivo Mijland. Hierin stelt hij dat klagende ouders iets willen, zij zoeken naar verbetering en wensen verandering. Wat ze niet door hebben, is dat klagen zelden leidt tot...
“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt” De beslisboom van zwemles
Als ik de betekenis opzoek van dit gezegde staat er; “pro-actief communiceren en je houden aan toezeggingen” en verder “wat je met woorden bedoelt ondersteun je met gedrag en acties”. Wat mij betreft is dit de sleutel tot succesvol communiceren....
Leren zwemmen “als een paadje in de jungle”.
Tijdens een lange autorit luister ik naar de radio. Het onderwerp is hoe ons brein werkt als we aan het leren zijn. Super interessant! Vanuit mijn vak als lesgever en mijn passie voor leren zwemmen luister ik aandachtig. Wat gebeurt er in je brein...
Met deze 5 tips houd jij je zwemouders betrokken en tevreden
Zwemles is een belangrijke levensader voor zwembaden en de zwemouders houd je dan ook graag te vriend. Alleen ouders willen vooral graag dat hun kind lekker snel kan zwemmen, want zwemles kost immers tijd én geld. En dat botst nog wel eens in de...
“Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”
In mijn trainingen en workshops ben ik vaak bezig met het voorkeursgedrag van de deelnemers. We bespreken hun gedrag naar de kinderen toe en hun gedragsvoorkeuren in het contact met de ouders. Dit levert altijd weer mooie discussies op. Gedrag is...
Ik ben niet de norm
https://www.zwembadbranche.nl/ik-ben-niet-de-norm/ Deze column is in maart geplaatst door de ZBB
“Eén plus één gratis”
Aan het begin van het nieuwe jaar zijn er overal volop van dit soort aanbiedingen. Het deed mij ineens aan zwemles denken. Wij hebben als zwemlesaanbieder het hele jaar één plus één gratis. Namelijk bij ieder kind op zwemles een betrokken ouder!...
Beste Nynke van het AD
Vandaag lees ik in het AD een column over baby-peuterzwemmen. Nynke de Jong schetst haar kijk op peuterzwemmen. Ik baal als een stekker van wat ik lees. Voor haar is de wekelijkse gang naar het zwembad voor een half uurtje “zwemles” een bak...
Zwemles = plezier
Vorige week was ik in een bad in Uden. Na een middag kijken en praten ging ik super enthousiast en vol bewondering voor wat daar is neergezet weer naar huis. Zwemles heet daar “zwemplezierles”. Hulde voor die keus want het plezier spat er...
Keuzestress en loslaten.
Terwijl ik dit schrijf rijdt mijn zoon de straat uit…..zijn eerste rijles. Meteen zelf achter het stuur! Spannend! Voor hem maar ook voor mij. En wat een relaxte leraar. Hij maakt contact met mijn zoon maar ook met mij. Hij stelt vragen en stelt...
“Van hard en moet naar hart en moed”
30 Jaar geleden zat ik op de Hotelschool en wilde maar 1 ding; dat was bij Heineken werken in de buitendienst. Ondernemers adviseren in hun bedrijfsvoering. Tijdens mijn MBO opleiding veranderde Heineken de functie eisen en moest ik HBO gaan doen....